Biler, jeg har haft.


Ford Taunus 15 M
Reg. nr. CA 30.320
Min første bil fik jeg i oktober 1964, da jeg var 18 år.
Det var en Ford Taunus 15 M fra 1957. Reg. nr. CA 30.320.
Denne bil havde jeg indtil jeg flyttede til København for at gå på skole om aftenen.
Kreidler 50 cc
5 gear
Mens jeg arbejdede hos J. A. Hansen Motor i Holbæk, købte jeg en 50 cc Kreidler motorcykel, men jeg blev hurtigt træt af den. Det var meget koldt at køre på sådan en, og man blev meget snavset.
NSU 1000 L
Reg. nr. AJ 53.893
Så snart jeg havde mulighed for det, købte jeg en bil igen. I januar 1968 købte jeg en brugt NSU 1000 L, årgang 1964, reg. nr. AJ 53.893. Den bil holdt jeg meget af. Skønt den havde sine fejl, var det en sjov bil at køre, ja, den var spækket med køreglæde.
NSU 1200 TT
Reg.nr. HM 24.022
Min NSU 1000 L blev totalskadet i 1971, hvorefter jeg købte en NSU 1200 TT, Reg.nr. HM 24.022. Den havde samme karosseri som NSU 1000, men havde en noget kraftigere motor. Det var næsten en racerbil.
Citroën GS 1015
årgang 1971
Reg. nr. DN 54.660
I 1974 solgte jeg min NSU. Jeg fik et tilbud, som jeg havde svært ved at afslå. Derefter anskaffede jeg en Citroën GS 1015. I starten havde jeg svært ved at omstille mig fra NSU'en med hækmotor til den forhjulstrukne Citroën, men jeg lærte dog at sætte pris på især den fine komfort og fremragende køreegenskaber.
Citroën Ami 8
årgang 1974
På et tidspunkt, jeg mener, det var i 1977, havde jeg lidt økonomiske problemer, så jeg besluttede at købe en mere økonomisk vogn. Det blev en Citroën Ami 8 varevogn. Den havde fremragende køreegenskaber. Specielt i glat føre og i sne.
Citroën GS 1220
Varevogn
Skønt jeg var glad for Ami'en, måtte jeg dog hurtigt havde en vogn med en stærkere motor. Det blev en Citroën GS 1220 varevogn. Det var også en fremragende bil, men gearkassen kunne ikke holde.
Citroën Visa Club
Reg. nr. HV 55.825
Første gang, jeg købte en helt ny bil, blev det en Citroën Visa Club. Visa'en blev introduceret i marts 1979. Jeg måtte vente i to måneder, og fik min i maj 1979. Den havde kun en 2-cylindret motor på 650 ccm, men den havde fænomenale køreegenskaber. Det bedste, jeg har oplevet på små snævre veje. Desværre rustede den slemt.
Citroën Visa Super E
Årgang 1982
Reg.nr. LJ 57.247
I november 1984 var min Visa Club slidt og rustet op. Jeg anskaffede en nyere Citroën Visa Super E. Skønt den havde en 4-cylindret motor på 1100 ccm, stod dens køreegenskaber ikke mål med den 2-cylindrede models.
Citroën Visa Club
årgang 1979
Lisa fik nyt arbejde i september 1985. Skønt det var tættere på hjemmet, måtte vi alligevel have en bil til, for de offentlige trafikforbindelser var helt ubrugelige på de påkrævede tidspunkter. Vi måtte have en bil til. Jeg fandt en Visa club som den, jeg havde haft før. Den var i god stand og blev synet uden problemer.
Citroën Visa Super E
årgang 1984
Mit arbejde som fugemand har slidt hårdt på de små biler, jeg har haft. I efteråret 1987 måtte jeg have en erstatning for min gamle Visa Club. Det blev en Visa Super E fra 1984. Den var i god stand, da jeg købte den, men kom hurtigt til at lide under brugen som varebil.
Citroën Visa 11RE
årgang 1985
Reg. nr. NK 39.364
Lisa's bil måtte også udskiftes, så i august 1988 byttede vi den til en nyere Visa 11 RE. Den viste sig at være mere holdbar end de andre Visa'er, jeg har haft. Vi havde den i 10 år.
Citroën C15E
årgang 1986
Da man kunne få 6.500 kr. i skrotpræmie for sin gamle bil, benyttede jeg mig af chansen, og skrottede min arbejdsvogn. Jeg fik så en Citroën C15E varevogn. Det er i virkeligheden også en Visa, men med varekasse. Den havde en bedre motor end de andre Visa'er, jeg har haft, men bremserne kunne ikke holde, og den rustede op. Da jeg rejste til Afrika i oktober 1996, valgte jeg at afmelde den.
Citroën Saxo 1,1i sx
årgang 1997
Reg. nr. SD 54.609
fra 4/4 2002: XX xx.xxx
Da jeg kom hjem fra Afrika i februar 1997, købte vi en ny Citroën Saxo til Lisa. Hun havde arvet lidt fra sin far, så hun kunne købe den kontant. Jeg fik så hendes Visa som arbejdsbil. Bortset fra skæve bremseskiver har Saxo'en aldrig fejlet noget. I foråret 2002 blev nummerpladerne stjålet, derfor blev den omregistreret den 4/4 2002.
Opel Corsa Combo 1,4I
årgang 1994
I august 1998 gik gearkassen i Visa'en i stykker. Jeg valgte så at skifte bilen ud, hvad jeg senere har fortrudt. Jeg købte en Opel Corsa Combo. Den virkede tilforladelig, men der var vist for god vej, hvor jeg prøvede den. Jeg fandt snart ud af, at den er alt for hårdt affjedret samtidig med, at støddæmperne er underdimensionerede. Det var en lidelse, hvis vejen var lidt ujævn, ja nærmest farligt. Og så gik motoren ujævnt og der var ressonansområder ved motorvejshastigheder. I februar 2000 blev jeg så påkørt bagfra af en lastbil. Jeg fik en piskesmældslæsion. Det har jeg en del problemer af. Opel'en blev totalskadet. Det var jeg ikke så ked af.
Ford Courier 1,3
årgang 1996
Reg. nr. OP 93.010
Jeg ville gerne have en lille varevogn igen, men det skulle i hvert fald ikke være en Opel. Jeg kunne ikke skaffe en Citroën C15E på det tidspunkt, så det blev en Ford Courier 1,3. Det er faktisk en Fiesta med varekasse. Den har jeg været rimeligt tilfreds med indtil motoren gik i stykker i april i år, 2001. Knastakselen gik i stykker, og først ved 3. forsøg, lykkedes det værkstedet at udføre en holdbar reparation. Jeg håber så nu, at det vil holde, men den er begyndt at ruste op.
Citroën Berlingo 2,0 HDI
årgang 2002
Reg. nr. XX xx.xxx
Den 30. december 2002 skrev jeg under på en slutseddel. Jeg købte en Citroën Berlingo 2,0 HDI varevogn til levering den 10. januar 2003. Det er en dejlig vogn, som jeg er meget glad for, selv om den ellers fine dieselmotor ikke har så gode sejtrækkerevner, som jeg havde troet.
Citroën C3 1,4
årgang 2007
Reg. nr. XX xx.xxx
Den 30. april 2007 erstattede vi Lisa's Citroën Saxo med en Citroën C3 1,4 Furio Clim. Den har aircondition, og det er hun meget glad for.
Opdateret d. 21.9.2009